SEO, SEM och Google Ads

2.3

SEO, eller sökmotoroptimering, är en av de viktigaste delarna i en framgångsrik digital marknadsföring. Genom att förbättra webbplatsens synlighet på sökmotorer som Google och Bing kan man öka den organiska trafiken och nå ut till en större publik.

SEO

SEO, eller sökmotoroptimering, är en av de viktigaste delarna när det kommer till framgångsrik digital marknadsföring. Genom att förbättra webbplatsens synlighet på sökmotorer som Google och Bing kan man öka den organiska trafiken och nå ut till en större publik. Men det är bara en del av bilden - när användare väl har landat på webbplatsen är det viktigt att få dem att göra det man önskar, oavsett om det handlar om att generera försäljning eller samla in leads. Detta är där användarvänlighet och konverteringsoptimering kommer in i bilden, för att säkerställa att användarna har den bästa möjliga upplevelsen och att webbplatsen uppfyller sitt syfte.

SEM

SEM står för Search Engine Marketing och syftar till att främja en webbplats eller en webbsida genom att visas högre upp på sökmotorers resultatsidor. SEM involverar betald annonsering på sökmotorer, såsom Google AdWords, och syftar till att öka synligheten för en webbplats eller en webbsida bland sökresultaten för relevanta sökord eller fraser. Genom att använda strategier som sökmotoroptimering (SEO) och betald annonsering (PPC), kan företag öka sin synlighet på sökmotorer och öka sin möjlighet att nå sina målgrupper.

Google Ads

Google Ads är en digital marknadsföringsplattform där företag kan annonsera för sina produkter och tjänster på Google-sökresultatsidor, webbplatser och appar. Genom att använda Google Ads kan företag nå en stor publik av potentiella kunder som söker efter relevanta sökord eller surfar på webben. Annonserna kan anpassas efter målgruppens ålder, kön, geografisk plats och andra faktorer, vilket gör att företaget kan rikta in sig på specifika målgrupper.

Vi hjälper flera av våra kunder med deras Google Ads där vi hanterar allt från administration till utförande och uppföljning. Genom att använda Google Ads kan vi få ökad synlighet och trafik till er webbplats, vilket i sin tur leder till ökat exponering, försäljning och intäkter.

Konverteringsoptimering

Konvertering handlar om att få besökarna på en webbplats att bli kunder. Genom att optimera konvertering kan vi hela tiden se till att öka chanserna för att fler ska bli kunder. Vi vill påverka deras beteende.

  • Webbanalys
  • Användarundersökningar och tester
  • UX och design
  • UX-copy och innehållsoptimering
  • A/B-testing

SEO Sökordsanalys

Sökmotoroptimering (SEO) kan öka möjligheterna att driva trafik och få nya potentiella kunder. Det finns alltså ett stort affärsvärde i att investera i sin SEO. För att ranka bra och synas i sökmotorer behöver man arbeta aktivt med sin optimering. Syns man inte direkt, är risken stor att man inte blir hittad. Vilka är de viktigaste nyckelorden? Hur ser den långsiktiga strategin ut? Vad ska prioriteras? Det är frågor man måste ta reda på.Sökordsanalys - att optimera nyckelord

  • On-page-SEO - optimera innehåll (Title, Meta Description, H1 och URL)
  • SEO-strategi - den långsiktiga planen (vad ska optimeras och prioriteras)

Teknisk SEO

Med teknisk SEO arbetar man primärt med källkod, laddtider, renderingsoptimering och funktioner för att beskriva data på ett strukturerat sätt. Sidor behöver ladda snabbt, vara mobilanpassade och vara fria från javascriptfel, trasiga länkar eller felaktig markup.

  • Revidera och effektivisera kod
  • Implementera Content Delivery Network (CDN)
  • Underhåll, support och guidelines kring teknisk SEO
  • Prestandaoptimering och serverkonfiguration

Relaterade kundcase

Relaterade tjänster

Vill du jobba med oss?

Boka en 30-minuters konsultation och ta reda på hur vi kan hjälpa ditt företag att växa och se bra ut. Du kan också ringa +46 (0)8 97 28 88 eller skicka ett mail till hello@holymoly.se

Boka möte