Merch
1.5
Merch, merchandise, profilkläder – kort och gott är det trycksaker som t ex t-shirts, tröjor, kaffemuggar, påsar och stickers (oftast) med en logotyp och/eller ett budskap på.
Bär varumärket
Företag ger oftast ut merch på mässor och event som give-aways eller i employer branding-syfte där t-shirts och tröjor delas ut till alla anställda. Oavsett vad och varför så är det ett kostnadseffektivt sett att exponera ett varumärke. Om man dessutom gör riktigt snygga merch så har man helt plötsligt tio eller hundratals människor som agerar vandrande reklampelare helt utan kostnad.
Materialval och funktionalitet
När vi får i uppdrag att ta fram merch till ett företag så ser vi gärna till att dessa kommer faktiskt att användas. Vad är annars poängen? Därför är två saker väldigt viktiga – material och funktionalitet. Val av material är viktigt om man vill producera hållbara produkter som känns bra när de används. Det kan handla om passform på en t-shirt, tyget på en tröja eller finnishen på en kaffemugg. Om inte produkten ser, sitter och känns bra så kommer den inte användas. Eftersom många väljer de billigare alternativen så är merch oftast rätt så fula och glöms bort längst ner i garderoben, förrådet eller återvinningscentralen. Andra viktiga punkten är funktionalitet. Behövs den? Kommer någon använda den? Alltför ofta tar företag fram merch som ingen har någon användning för. Ingen vill få ännu en penna med en logga på. Vi har lång erfarenhet av att ta fram merch som människor faktiskt vill använda och bära. Och vi designar inget som vi själva inte skulle använda.
Relaterade kundcase
Relaterade tjänster
Vill du jobba med oss?
Boka en 30-minuters konsultation och ta reda på hur vi kan hjälpa ditt företag att växa och se bra ut. Du kan också ringa +46 (0)8 97 28 88 eller skicka ett mail till hello@holymoly.se