Ett av Nordens ledande BIM-företag får en rejäl omprofilering
Nordens ledande BIM-konsultföretag får en helt ny varumärkesidentitet.
Vi har gett nytt liv åt ett av Nordens mest spännande BIM-konsultföretag - Plan B. Världen har förändrats sedan de startade och det har även Plan B gjort. Så det var dags för deras varumärke att spegla den förändringen. För att kunna visa upp deras kärnverksamhet på bästa sätt och ge en rättvis bild av deras förmåga att skaka om branschen, så behövde de en ordentlig makeover.
Efter flera iterationer kom vi fram till en symbol som fångade Plan Bs värdeord på ett sätt som var både visuellt tilltalande och lätt att förstå. Genom att ha en symbol som tydligt representerar Plan Bs värdeord kan företaget enklare kommunicera och förstärka sina värderingar både internt och externt.
Ett rejält ansiktslyft
En mer träffsäker varumärkesstrategi, en definierad varumärkespersonlighet, ny logotyp som fångar upp Plan Bs värderingar, ny typografi, vidareutvecklad färgpalett, grafiska element inspirerade av de digitala verktyg och arbetsprocesser som används inom branschen, flexibelt gridsystem och ett tilltalande bildspråk. Varje komponent togs fram med noggrannhet, och vad gäller komponenter från tidigare varumärkesidentitet så fick endast de som passar in i den nya varumärkesstrategin vara kvar.
De grafiska elementen som är inspirerade av branschens digitala verktyg kompletterar varumärkesdesignen väl och skapar ett unikt och lättsamt uttryck. Dessa element kallar vi för byggklossar.
Vi skapade ett flexibelt gridsystem där byggklossarna kunde placeras, och vi utvecklade också regler och riktlinjer för att hålla allt sammanhängande och i linje med den visuella identiteten.
Vi producerade även Plan Bs företagsfilm – en tydlig och engagerande presentation av deras verksamhet och ideologi. Genom att visualisera dessa med hjälp av symbolen i logotypen, blir både filmen och deras varumärkesidentitet mycket mer levande. Med en professionell produktion och ett fokus på att kommunicera budskapet klart och tydligt, ger filmen en stark inblick i vad Plan B står för och hur de jobbar.
En helt ny webbplats
Förutom en förnyad varumärkesidentitet designade och byggde vi även deras nya webbplats. Tidigare hade Plan B haft problem med att kommunicera sina tjänster på ett enkelt och tydligt sätt, så vi lade mycket fokus på att förenkla innehållet, organisera deras tjänster och skapa en ren och lättillgänglig webbplats.
Syftet med den nya varumärkesidentiteten var att fånga Plan Bs essens och själ samt det som verkligen är viktigt för dem. De är experter i det de gör, otroligt professionella men samtidigt väldigt lättsamma. De bryr sig om miljön (på riktigt) och försöker därför alltid hitta sätt att minimera vår påverkan på planeten genom att digitalisera samhällsbyggnadssektorn och införa nya arbetssätt. Samhällsbyggnadssektorn är en bransch som rör sig långsamt men Plan B axlar utmaningen och är en drivande kraft i dess digitalisering.
Relaterade kundcase
Vill du jobba med oss?
Boka en 30-minuters konsultation och ta reda på hur vi kan hjälpa ditt företag att växa och se bra ut. Du kan också ringa +46 (0)8 97 28 88 eller skicka ett mail till hello@holymoly.se