F-Secure Business blir WithSecure™
Det globala cybersäkerhetsföretaget F-Secure delas i två.
Ett blev två
F-Secure grundades 1988 och har sedan dess använt samma varumärke för både sina B2C- och B2B-avdelningar. Men detta förändrades nyligen på grund av en intern omorganisation som krävde en tydligare differentiering av deras tjänster och produkter utåt. B2B-avdelningen fick nytt namn och en helt ny varumärkesidentitet. Vi samarbetade med Humblestorm i detta projekt.
Allting skapades och designades från grunden. Ny logotyp, färgpalett, grafiska element, gridsystem, bildspråk, tonalitet, varumärkesstrategi, dokumentmallar, visitkort, webb, produkter och applikationer. Det enda som fick vara kvar var F-Secures primära blå färg som kompletterades med flera färgkombinationer. F-Secure är ett finskt bolag och vi ville hylla deras ursprung genom att plocka färger från Finlands natur. Det resulterade i totalt 6 olika färgkombinationer som följde en formell – mörk, mellan och ljus nyans av samma grundfärg.
Enkelhet från komplexitet
Cybersäkerhetsbranschen är mycket komplex med utmaningar och hot som ständigt växer i komplexitet. Med WithSecures™ nya visuella identitet ville vi istället visualisera enkelhet i samarbetet med företaget. Deras kunder behöver inte bekymra sig om den komplicerade tekniska biten. Det var den känslan som skulle förstärkas genom designen.
Vi valde ett nytt typsnitt till rubriker och underrubriker – Titling Gothic FB Normal. Detta tjocka och breda typsnitt var det som behövdes för att lyfta typografin och skapa ett distinkt visuellt språk. De korta och slagkraftiga rubrikerna fick nytt liv med det nya typsnittet. Brödtexter, mindre texter och UI-texter byttes till Archivo – ett tydligt typsnitt med hög läsbarhet, även i de minsta formaten.
Regler, regler och ännu fler regler
Ett varumärke av denna kaliber kräver tydliga regler och riktlinjer för att säkerställa att varumärkesidentiteten tillämpas korrekt runtom i hela världen och i alla kanaler.
På en grundläggande nivå, när alla lager skalas bort och man kommer ner till det mest fundamentala, det mest okomplicerade, består allt av ettor och nollor. Även de mest komplexa skapelserna byggs med ett binärt språk av ettor och nollor. Så, det fick bli WithSecures™ nya grafiska element. Givetvis satte vi regler och ramverk kring hur de grafiska elementen skulle implementeras för att hålla allting enhetligt. Ramverken gav utrymme för flexibilitet utan att äventyra varumärkets utseende.
Det visuella språket som skapades genom den väl-matchade kombinationen av alla delar och komponenter är inte bara unikt, utan också väl genomarbetat. Varje detalj har noggrant utformats för att passa in i helheten och skapa en stark visuell identitet.
Vi designade och skapade även Powerpoint- och Word-mallar. Dessa mallar var otroligt omfattande och täckte många behov samtidigt som de var lätta att använda och flexibla. I det uppdraget ingick också att vi skulle ta fram dynamiska infografik-mallar som ändrades beroende på vilka parametrar som matades in.
Ikonografi
Vi skapade också en helt ny samling av ikoner. Dessa ikoner är enkla och minimalistiska precis som resten av den visuella identiteten. Dessutom har vi lyckats integrera de grafiska elementen (1:or och 0:or) som en del av varje ikon.
Helt nya regler och riktlinjer togs fram för WithSecures™ interna bilder på medarbetare och kontor. Vi gick ifrån bilder med stockkänsla till autentiska, mer genuina bilder. Vi uppnådde detta genom att fota bilder när riktiga möten hölls, när kollegor hade en riktig konversation, när riktiga problem löstes – istället för att iscensätta dessa.
Relaterade kundcase
Vill du jobba med oss?
Boka en 30-minuters konsultation och ta reda på hur vi kan hjälpa ditt företag att växa och se bra ut. Du kan också ringa +46 (0)8 97 28 88 eller skicka ett mail till hello@holymoly.se